Masterclass mit Fabrice du Welz und Manu de Meulemeester
Programm
Mittwoch, 25. September 2024
ab 20:00
Filmcasino (Margaretenstraße 78, 1050 Wien)
MALDOROR (BE/FR 2024 | 155’ | OmeU)
Regie: Fabrice du Welz
Produktionsdesign: Manu de Meulemeester
im Anschluss
Masterclass mit Fabrice du Welz und Manu de Meulemeester
Moderation: Veronika Franz und Severin Fiala
In englischer Sprache.
Nur mit Anmeldung unter
office@austrian-directors.com
Zu Gast
Das Forum Filmregie holt in Kooperation mit dem SLASH Filmfestival mit dem Belgier Fabrice du Welz einen Meisterregisseur des europäischen Genrekinos nach Wien – in Begleitung seines Art Directors Manu de Meulemeester, der bei zahlreichen du Welz’schen Arbeiten für das Produktionsdesign verantwortlich zeichnet. Gemeinsam präsentieren sie am 25. September im Rahmen des 15. SLASH Filmfestivals die Österreichpremiere ihrer neuesten Kollaboration MALDOROR, die nur wenige Wochen davor bei den Internationalen Filmfestspielen von Venedig uraufgeführt wird.
Im Anschluss an die Vorstellung werden du Welz und de Meulemeester im Gespräch mit dem Regie-Duo Veronika Franz und Severin Fiala tiefgehende Einblicke in ihre Arbeit gewähren.
Screening und Masterclass
Für sein bisheriges Magnum Opus suchte du Welz Inspiration beim Fall des Serienmörders Marc Dutroux: Ein junger, idealistischer Ermittler schließt sich der Geheimoperation „Maldoror“ an und droht sich in den Ermittlungen rund um zwei verschwundene Mädchen zu verlieren. Als Virtuose des Sinistren fokussiert Fabrice du Welz in diesem höllengleichen True-Crime-Noir vor allem auf den dysfunktionalen exekutiven und judikativen Apparat.
Du Welz begann 1990 mit dem Drehen von Super-8-Filmen und schuf in den letzten zwei Jahrzehnten als Regisseur und Autor einige der einprägsamsten Filme des düsteren europäischen Kinos. Maßgeblich daran beteiligt war de Meulemeester: Neben MALDOROR und INEXORABLE (SLASH ½ 2022) war der Belgier auch Produktionsdesigner von du Welz‘ Ardennen-Trilogie THE ORDEAL (SLASH 2004), ALLELUIA (SLASH 2014) und ADORATION (SLASH 2019).
Fabrice du Welz
After studying at the Liège Conservatory for Dramatic Arts with Jacques Delcuvellerie, Fabrice pursued his training at INSAS, the Brussels Film School. In 1999, his short film A Wonderful Love, won the Grand Prix prize at the Gérardmer Festival, giving moviegoers a glimpse of his potential to create unique worlds.
In 2004, his film Calvaire with Laurent Lucas and Jackie Berroyer was presented in Cannes (International Critic’s Week), evidencing that he was one of the standout figures in Belgian cinema. Between 2008 and 2013 he directed Vinyan (selected for the Venice Film Festival in 2008) with Emmanuelle Béart and Rufus Sewell and was hired to direct Colt 45, produced by Thomas Langmann.
In 2014, he worked with Laurent Lucas again for Alleluia (second film in his trilogy taking place in the Ardennes, after Calvaire) which premiered at Cannes Directors’ Fortnight.In 2015, he shot Message from the King, produced by David Lancaster (Drive, Whiplash, Nightcrawler) and Stephen Cornwell (A Most Wanted Man) in Los Angeles, with Chadwick Boseman, Luke Evans, Teresa Palmer, Alfred Molina, and Natalie Martinez. The film premiered at the Toronto Film Festival in 2016 and was immediately picked up by Netflix. In 2018 he made Adoration with Benoît Poelvoorde, Fantine Hartuin, and Thomas Gioria, which was premiered at Locarno 2019 and released early 2020
In 2021, Inexorable premiered at the Deauville Film Festival and was selected for the Toronto International Film Festival as well as the London Film Festival.
Manu de Meulemeester
Emmanuel De Meulemeester, art director, started working on film sets with Pierre Renson (head set designer on “La promesse de l’aube”, “L’écume des jours”…) in the early 90s.
This was soon followed by set design for TV series such as “Les carnet de Mr Manatane”, short fiction films: “Pâques au tison” by Martine Doyen, “Raconte” by Guillaume Malandrin, “Out of frame” by Monique Marnette, “Je veux quelque chose et je ne sais pas quoi” by Joanna Grudzinska, “Tango scalpel” and “Quand on est amoureux…” by Fabrice Du Welz.
He and Fabrice Du Welz first met while working on Du Welz’s first short film. They immediately agreed on the aesthetics of the sets, but above all on the way in which set design could support the film’s message.
It quickly became clear that the way they were going to be able to work together was going to enable De Meulemeester to go further, that this way of working, in very close collaboration, was the way he wanted to develop his practice in this field. As a painter, who studied fine art, cinema came to him by chance and through his meeting with Fabrice Du Welz crystallized his desire to work in a very personal way.
Film Stills
MALDOROR (CA/UK 2024)